onsdag 31 mars 2010

Liedl-kampanj

Den sexiga matvarukedjan Von Liedl håller just nu på med en kampanj om hur billiga de är. Konstigt, jag som trodde att mat skulle vara bra först och främst ...

Här kommer deras anledningar.

1. Våra butikslokaler. En del säger att våra butiker är tråkiga. Vi skulle säga att de är smarta. Mysig belysning*, snygga hyllor och skojig teknik kostar pengar. Och i slutändan är det alltid kunden som betalar. Vi har valt bort det. Därför har vi lägre pris.

2. Våra inköp. Vi är en stor kedja som finns i många länder. Så när vi hittar riktigt bra varor** beställer vi massor. Det gillar leverantörerna och ger oss bättre priser. Det vi köper billigt kan vi sedan sälja billigt. Därför har vi lägre pris.

3. Vårt sortiment. I många affärer kan du hitta onödigt många sorters varor av samma sak, till exempel 10 olika sorters ketchup***. Det blir dyrt för affärerna och deras kunder. Vi har valt att bara jobba med de varumärken vi tycker är godast, och istället köpa in mer av dem. Därför har vi lägre pris.

4. Inga fördyrande mellanhänder. Vi har valt att inte arbeta med fördyrande mellanhänder. Istället köper vi maten direkt från de som tillverkar den. Det ger oss full kontroll över varornas kvalitet**** och vi slipper onödiga påslag. Därför har vi lägre pris.

5. Vårt miljötänk. Smarta ventilationssystem, värmeåtervinning, energisnål belysning och lock på frysarna är några förklaringar till hur vi sparar in på onödig energiförbrukning. Ju mindre vi betalar för el, desto lägre priser kan vi hålla*****. Därför har vi lägre pris.


Sedan har jag fyllt på med några till, som jag kan tänka mig inte är helt långt från sanningen de heller:

7. Dåligt betalt. I den mån vi kan undviker vi att ge både de som arbetar för oss, men särskilt de som producerar maten att få skäligt betalt. Därför har vi lägre pris.

8. Undvik närproducerat. Närproducerat betyder ofta småskaligt och småskaligt är inget vi håller på med på Liedl. Dessutom innebär små skördar och fler kontakt med t.ex. lokala grönsaksodlare mer administration, så sånt håller vi inte på med. Därför har vi lägre pris.

9. Utfiskning? När man talar om utfiskning av olika arter så handlar det egentligen om att man inte vet med säkerhet hur mycket fiskbestånden har minskat. Det är inte olagligt att fiska fiskarter som befaras vara hotade. Odlingar och certifieringar som Marine Stewardship Council kostar dessutom pengar. Vi hoppas istället på det bästa. Därför har vi lägre pris.

10. Djuren bryr sig inte. Vad bryr sig egentligen djur om huruvida de får gå ute eller inte. En ko som aldrig betat gräs kan helt enkelt inte veta att det skulle vara mer naturligt än benmjöl i mysig varm inomhusmiljö. Vi tar hänsyn till våra kunder som är människor, inte kossor. Därför har vi lägre pris.

11. Opersonligt. Vi tror inte att människor tycker att det är viktigt att träffa andra människor. Det blir inte heller viktigare för att man kallar det personlig service. Därför har vi inga delikatessdiskar eller liknande där du blir personligt bemött. Därför har vi lägre pris.

Mina tankar om deras egna argument:
* allvarligt talat, hur mycket kostar det att inte bara smälla upp lysrör i en lagerlokal och sedan kalla det affär?
** konstigt, jag har aldrig hittat de här bra varorna som de snackar om på Liedl ...
*** kanske till och med en ekologisk?

**** ni skulle alltså kunna kontrollera kvalitéten om ni ville, teoretiskt sett, bra att veta.
***** jaha, så det var inte alls av miljöskäl ni gjorde detta. bra att veta. det förklarar bristen på ekologiskt tänk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar