lördag 7 november 2009

En moral ska vi ha

Så verkar resonemanget gå. Jag såg precis på Skolfront som handlade om sexualundervisning i skolan, där filosofer och religiösa föräldrar motsätter sig sexualundervisning i skolan. Anledningarna var exempelvis

- det är en sexualisering av samhället att dela ut gratis kondomer
- jag blir berövad privilegiet att prata om sex och samlevnad med mitt barn
- barnen behöver inte veta allt i så tidig ålder, vissa saker kan man lämna till att upptäcka i vuxen ålder

Jag tänkte lite på just det här med att bli "berövad privilegiet". Ett sådant argument måste ju utgå ifrån idén att barn absolut inte får utsättas för olika moraliska uppfattningar. Om barn eller ungdomar (niondeklassare i det här fallet) får veta att människor tycker olika då går det åt skogen - eller? Jag har lite svårt att hålla med om det. Att RFSU pratar säkert sex med barn, oavsett om de förutsätts ha sex eller inte, har jag svårt att se berövar en förälder möjligheten att ha ett givande samtal med sin tonåring. I den mån som föräldrar över huvud taget lyckas ha givande samtal med sina tonåringar är de värda en stor eloge. Om de, därutöver, lyckas ha givande samtal om sex med sina tonåringar skulle jag vilja befordra dem till livscoacher eller inspirationsföreläsare.

__________________

(Så vad har det med teologi att göra? Naturligtvis att de som starkast motsatte sig sexualundervisning i skolan var emot det av religiösa skäl... Själv är jag skeptisk till att kyrkan 2009 bör ge sig in i en sexualmoralisk diskussion, men mer om det en annan gång.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar