lördag 26 juni 2010

Kristdemokraterna - vem räddar de? (val 2010)

Vadå tänker du, ska de rädda någon? I Jesus pass stod det inte "efternamn Kristus". Kristus eller engelska Christ är ett epitet som betyder messias - den räddare som det judiska folket väntat på. Att kalla Jesus Kristus var alltså ett sätt att signalera att den messias som profeterna siat om äntligen hade kommit.

Så om vi har ett parti som har räddare i namnet så är en relevant fråga; vem ska räddas - och från vad? Det som är intressant är dels de kopplingar som olika rörelser har till KD: Jag lyckades vid ett tillfälle pricka in en predikan med Ulf Ekman på Öppna Kanalen där han sa halleluja ungefär 300 gånger till att KD nu satt i regeringen (strax efter förra valet). För honom var det helt naturligt att inför sin församling stå och halleluja över ett "blått Sverige" (ja, det var hans ord) och förvänta sig att alla i publiken höll med.

Förutom KDs koppling till frikyrkorörelsen så är det också intressant med den historiska resan de gjort. Och då tänker jag inte på ett 100 års perspektiv. Under min livstid har nämligen min pappa suttit i kommunfullmäktige för KD. Sedermera övergav han partiet av olika anledningar, bland annat inställningen i EU frågan, samt en allt mer urlakad solidaritet med fattiga, utsatta och behövande.

I schackuppställningen som är svensk politik tycks KDs roll i sitt lag reducerats till ett evigt skanderande av orden "vård, skola, omsorg". Min undran har alltid varit; vem är egentligen mot vare sig vård, skola eller omsorg? Och ska vi ta detta som att de utsatta som vi behöver sörja för endast kan ringas in med hjälp av dessa tre slagord? Räcker det verkligen alltid?

Här tänkte jag ta tillfället i akt att citera bibeln, istället för en politisk teoretiker. Då tänker jag på Matteus 25:43&45 och citatet "Jag var främling och ni tog inte emot mig, naken och ni klädde mig inte, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte ... Allt vad ni inte har gjort för en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig". Skulle vi extrahera slagord ur det citatet skulle det kanske bli hemlöshet, vård och omsorg om invandrare och brottslingar.
Det finns förstås också andra grupper i samhället som behöver stöd här - och det här är knappast det enda citatet om att hjälpa utsatta i nya testamentet - däribland HBT-personer. Men där har KD en familjepolitisk linje som dikterar vem som ska vara lik inför lagen och vem som ska vara olik. Det märkliga här, kan tyckas, är att det är svårt att se vilka citat som familjepolitiken bygger på. Här kommenterade jag i ett tidigare inlägg på Annelie Enochsons (KD) uttalanden om att inte vara med i en HBT-parad (läs här).

Argumentet brukar vara att "staten ska inte lägga sig i" och sedan vad det nu gäller; vem som ska ta ut föräldraledighet, vem som ska jobba eller inte... Men faktum är att just när staten bestämmer sig för att arbeta emot människors lika ställning inför lagen (såsom i homoäktenskapsfrågan) så har man förverkat rätten att spela ut kortet "staten ska inte lägga sig i". Just när man tydligt väljer ut grupper som har gjort sig förtjänt av omsorg och andra bedöms inte förtjäna samma omsorg, då blir frågan: skapas inte en hel rad med "mina minsta" just av en sådan politik - en politik som skiljer ut de som är värda full ackreditering till samhället och dess backstageområde?

Min poäng då som nu var att ta patent på att vara de som lever i Kristi (som det så gammaldags brukar böjas) avbild är problematiskt. I själva verket har KD inget hemligt arkiv med en massa Paulus directors cut material som gör att de är extra bra på att uttolka vad Bibelns texter betyder. Och särskilt när ett parti som gör en sådan utsaga om sig själv (medelst sitt namn) aktivt skapar utanförskap och drar upp specifika roller som ska premieras i samhället, blir det mycket provokativt att påstå att man utgör någon form av räddning.

Det ska inte heller glömmas bort att utan KDs politik så är könsstereotypa giftermål mellan hemmafruar och karlakarlar utan skillsmässa på den mentala kartan fortfarande helt möjligt och lagligt, men inte ett måste. Så de har egentligen varken lyckats rama in hur de på ett särskilt sätt ämnar rädda vare sig stereotyper, vård, skola eller omsorg.

Eders politiske teolog
Jonatan


Nästa gång bråkar jag med marxismen och proletärer (ett av de värsta uttryck jag vet). Läs Simone Weil tills dess, så är du väl förbered! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar