tisdag 13 oktober 2009

"Religion och politik hör inte ihop"

Centerns ungdomsförbunds ordförande Magnus Andersson sa efter en ledamotsutfrågning att det är tydligt att Mahmoud Aldebe "inte förstått att religion och politik inte hör ihop". Här har vi någon som inte gjort sin hemläxa.

Den svenska forskaren Leif Stenberg kallar exempelvis den här synen, vilken ofta är förhärskande i Sverige, för en uppfattning sprungen ur en "svårutrotad etnocentricitet". Så det är det centern är förkortning för. =)

Jag har skrivit lite om vetenskapsfilosofi och Dawkins & Co tidigare. Jag skulle kunna skriva oerhört mycket mer om politik och religion och hur de hör ihop. Framför allt är det intressant med hela den debatt som blossat upp kring att Mahmoud Aldebe kandiderar i Stockholm för Centerpartiet. Men jag tänkte att jag skulle öppna upp för lite frågor, i den mån folk har sådana kring politik och religion, istället för att försöka hafsa ihop någon övergripande presentation av fältet. Men, det är ändå det fält jag i huvudsak sysselsatt mig med under mina teologstudier det senaste året. Och då framför allt kopplingen mellan islam och politik. Som sagt, fråga gärna, så kanske ni får ett svar som är lite mer påläst än det från Elisabeth Thand Ringqvist, som skrev debattartikeln "Islamister hör inte hemma i Centern" i Expressen.

Jonatan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar