söndag 20 september 2009

Dryck till Kräftskiva?

For english readers, an introduction to kräftskiva:
I guess kräftskiva is a very swedish thing. And it doesn't really explain much if you translate it... Crayfish record. Yes, well that makes sense... Anyway, we eat boiled crayfish once a year, which is a seasonal feast for sure. The seldomness of the occasion is due to the short season for fishing crayfish in most parts in Sweden.
_____________________________________________

Jag hade en idé häromdagen att jag skulle bjuda på en lätt, blommig Pinot Noir (Saint Clair, #16015, för att vara exakt) till kräftor, för att kompis Artur och jag har väldigt olika smak när det gäller vita viner. Idén sköts dock ned av både mindre och mer kompetent personal på två olika systembolag. Pinot funkar nämligen bra med en del vit fisk; utmärkt till sej- eller torskrygg eller långa exempelvis. Däremot fanns det ingenting som kunde fungera som "brygga" mellan kräfta - med dess tydliga umamismak - och pinon, menade den mest kunniga av de jag konsulterade. Men enligt den kunniga äldre herren funkar inte heller friska vita viner, som annars är bra till skaldjur, särskilt bra till just kräftor. Valet föll till slut på en flaska som var mycket dyrare än vad jag tänkt - men vilken fullträff. En halvtorr champagne:

Taittinger Nocturne!

Envis som jag är öppnade jag dock en flaska Saint Clair Pinot också för att prova. Rätt temperatur här är förstås viktigt, ca 16 grader, snarare än rumstemperatur. Just den här varianten Pinot, skulle jag vilja hävda, funkade ungefär lika bra som vita viner som jag provat tidigare kräftskiveår. Med andra ord, den gjorde inget särskilt för att förhöja upplevelsen, men den var å andra sidan långt ifrån gräslig som jag hade fått höra tre gånger på vägen.

vinnerligt
Jonatan

________________________________________________________
English recap: Next time you go for kräftskiva (aka crayfish record), make sure you save up and get yourself a nice semi-dry Taittinger Nocturne Champagne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar