tisdag 15 september 2009

Lammstek / steak of lamb















En lammstek jag gjorde häromdagen. Försegla i het panna, och så in i ugnen med köttermometer, låt den nå strax under 70 c.

När den börjar närma sig (ca 20 minuter kvar), pensla med hemmagjord kantarell- och timjanpesto (innehåller även parmesan, valnötter, vitlök och olivolja).

Servera med en kantarellrisotto toppad med färsk timjan, parmesan och knaperstekt bacon, en sallad med ugnsbakad lök, soltorkad tomat och blandade salladsskott och en rödvinsreduktion.

Seal your steak of lamb in a hot pan, then let it go in the oven with a thermometer put it. Aim for 70 c. When there's about 20 minutes to go, coat it with a homemade chanterell and thyme pesto (if you put the pesto on in the beginning it gets burnt). The pesto also contains walnuts, parmesan, garlic and olive oil.

Serve with a chanterelle risotto, topped with crispy bacon, parmesan and fresh thyme, and a mixed leaf salad with oven baked onions and sun dried tomatoes, and a redwine reduction.

Att dricka (/to drink): Chateau Hourtin-Ducasse, 119:-
Bordeauxvin i klassisk, ganska stram stil fick jag lära mig. Då gillar jag klassisk Bordeaux.

Notis: Det här vinet köpte jag egentligen bara för att jag gillade flaskan - något som många säger att man aldrig ska göra. Men. Det beror lite på vad man gillar för flaskor. Katter, nunnor och skojiga bib:ar göre sig icke besvär. Men kolla in den här etiketten så fattar ni....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar